Miért Béta?
Mert soha nem lesz készen, mindig akad majd benne új elem. De megússzuk az offline szoftverek gyenge pontjait: release, updade patch, major version, stb.
A következő fázisokban gondolkodtunk:
Pre-Pre-Beta
Ez volt a "coming soon" oldal, egy csúnyácska logóval. Csapat és pontos üzleti modell nélkül.
Pre-Beta
Itt már több dolog lett tiszta előttünk. A zártkörű teszt körülbelüli ideje, az üzleti modell, a beszerzési és értékesítési árak, a zárt bétára elinduló szolgáltatások minimuma, megvan a csapat is aki csinálja, sőt, már csinálják is. Most itt tartunk.
Closed Beta
Innentől tudhatjátok majd, hogy pontosan mi ebben az ötlet, hogyan lehet legális a zene a neten, és kb. 100 felhasználó használhat egy eléggé bugos oldalt majd. Ide nem várunk zenefanokat, inkább kritikus geekeket. A closed betában lesznek meghívók, (részben marketing szempontok okán), nagyon limitált mennyiségben. (joost ma)
Open Beta
Pár új feature, képesség a sok-felhasználó egyidejű kiszolgálására. Főképp sales szempontok motiválnak a meghívók korlátozott kiadásában majd. (iwiw ma)
Continuous Beta
Mindig jönnek új megoldások, itt-ott újratervezünk, de a felhasználók szabadon regisztrálhatnak, urambocsá még valami extrát is kap aki új felhasználót hoz. (mai Gmail)
Ezekhez a fázisokhoz természetesen különböző marketing eszközök tartoznak, a terveink szerint működünk most is. Ja és minden fázis nevébe jutott Beta :)))
Béta
2007.09.12. 02:22 Twodotzero
21 komment
Címkék: web2 zene beta pre beta
A bejegyzés trackback címe:
https://webkettopontnulla.blog.hu/api/trackback/id/tr75163300
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
atleta · http://www.atleta.hu 2007.09.12. 23:39:28
Csak kicsit akarok beleugatni, de en voltam az egyik, aki kifogasolta a betazast. :) Reszletesen vegigolvasva - minek is teszitek hozza, hogy beta? Ez a kezdetektol fogva a vegitelet napjaig beta lesz. Pedig a beta verzio a szoftverfejlesztesben jelent valamit - ez a felhasznaloi teszt idoszaka (ezert nem is nagyon illik publikusnak lennie egy fizetos termek eseteben), amikor a cucc mar atesett egy csomo tesztelesen (a fejlesztok is tesztelnek, unit es integracios tesztekkel, aztan van az alfa teszt, amikor tenyleg meg eleg bugos lehet a cucc). A beta soran mar tenyleg csak eldugott bugokat illik talalni.
Olyan nincs, hogy a tervezes meg az otleteles pre-pre-pre-beta. Mert a pre az persze elottet jelent, es ezek tenyleg megelozik a beta fazist, de azert amig nincs szoftvered, addig ne hivd mar betanak :). Addig tervezes van, pl.
A closed beta az egyeduli OK elnevezes nekem. Van nehany felhasznalo, de meg nem vallalhato a vilag elott a szolgaltatas, mert nincs olyan minosege. Marpedig tudjuk, hogy az is megolhet egy szolgaltatast (vagy szoftvert, vagy barmit), ha tul koran kap nagy publicitast. Ha megnezi X, latja, hogy szar (persze nem szar, csak meg tul sok zavaro hiba van benne), akkor nem megy vissza fel ev mulva, hogy nem lett-e veletlenul jo. Akkor X-et meg jo esellyel X haverjait bukta a termek. Ezert is closed a beta altalaban (szerintem). Lasd pl. a windows betakat, amiket mindig csak a regisztralt teszterek kapnak meg. Persze a nyilt forraskodu es ingyenes szoftverek esete eleg mas teszta, de itt nem errol van szo (szolgaltatas mogotte egy uzlettel).
A wiw szerencsere mar nem mondja maagt betanak. Eleg szegyen, ha emoge bujik egy szlgaltatas. Az uzenete - nem eleg jo a minoseg, sorry. Ez az elejen OK, de egy ido utan mar a felelosseg haritasa. (Bocs, mondtuk, hogy beta.) Beta allapotban egyebkent mar nem szokas uj funkciokat (feature) bepakolni, mert akkor aztan tenyleg orokre beta marad a szoftver, hiszen az uj funkciok uj hibakat hoznak. Az meg ciki.
A continous beta is ciki, bar webkettoileg trendy. Valaki kitalalta - nyilvan azt sugallta eredetileg a juzereknek, hogy most beleshetnek a fuggony moge, hogy valami nagyon friss dologhoz juthatnak, ami meg kesz sincs.
Szoftverfejlesztesileg persze az a helyes hozzaallas, hogy kituzok egy celt, azt elerem, megcsinalom megfeleloen jo minosegure (elotte van beta allapot :) ), _aztan_ fejlesztek, tesztelek, es a vegen lesz egy tobbet tudo valtozat. Akar azt is meg lehet csinalni, hogy van egy 'beta site' teszteloknek, ott probalgatni az uj dolgokat, amig elmulnak a bugok, aztan kirakni elesbe. De attol, hogy funkcionalisan bovited a termeked, meg nem kell, hogy folyamatosan beta (vagyis teszteletlen) allapotban legyen.
> Mert soha nem lesz készen, mindig akad majd benne új elem. De
Tehat ugye mast jelent a beta, es mast a tovabbfejlesztes :). A legtobb szoftver nem egy kiadast el meg, de ettol a tovabbfejlestzes elott meg eljut a termek minosegig (non-beta)
> megússzuk az offline szoftverek gyenge pontjait: release, updade
> patch, major version, stb.
A release-t ne probald meg meguszni. Csak atelepitest tudod, meg persze gyorsabb lehet a ciklusok (kisebb valtoztatasokat tudsz kiadni - to release). A release az a pont, ahol van egy stabil, jol mukodo valtozatod.
Olyan nincs, hogy a tervezes meg az otleteles pre-pre-pre-beta. Mert a pre az persze elottet jelent, es ezek tenyleg megelozik a beta fazist, de azert amig nincs szoftvered, addig ne hivd mar betanak :). Addig tervezes van, pl.
A closed beta az egyeduli OK elnevezes nekem. Van nehany felhasznalo, de meg nem vallalhato a vilag elott a szolgaltatas, mert nincs olyan minosege. Marpedig tudjuk, hogy az is megolhet egy szolgaltatast (vagy szoftvert, vagy barmit), ha tul koran kap nagy publicitast. Ha megnezi X, latja, hogy szar (persze nem szar, csak meg tul sok zavaro hiba van benne), akkor nem megy vissza fel ev mulva, hogy nem lett-e veletlenul jo. Akkor X-et meg jo esellyel X haverjait bukta a termek. Ezert is closed a beta altalaban (szerintem). Lasd pl. a windows betakat, amiket mindig csak a regisztralt teszterek kapnak meg. Persze a nyilt forraskodu es ingyenes szoftverek esete eleg mas teszta, de itt nem errol van szo (szolgaltatas mogotte egy uzlettel).
A wiw szerencsere mar nem mondja maagt betanak. Eleg szegyen, ha emoge bujik egy szlgaltatas. Az uzenete - nem eleg jo a minoseg, sorry. Ez az elejen OK, de egy ido utan mar a felelosseg haritasa. (Bocs, mondtuk, hogy beta.) Beta allapotban egyebkent mar nem szokas uj funkciokat (feature) bepakolni, mert akkor aztan tenyleg orokre beta marad a szoftver, hiszen az uj funkciok uj hibakat hoznak. Az meg ciki.
A continous beta is ciki, bar webkettoileg trendy. Valaki kitalalta - nyilvan azt sugallta eredetileg a juzereknek, hogy most beleshetnek a fuggony moge, hogy valami nagyon friss dologhoz juthatnak, ami meg kesz sincs.
Szoftverfejlesztesileg persze az a helyes hozzaallas, hogy kituzok egy celt, azt elerem, megcsinalom megfeleloen jo minosegure (elotte van beta allapot :) ), _aztan_ fejlesztek, tesztelek, es a vegen lesz egy tobbet tudo valtozat. Akar azt is meg lehet csinalni, hogy van egy 'beta site' teszteloknek, ott probalgatni az uj dolgokat, amig elmulnak a bugok, aztan kirakni elesbe. De attol, hogy funkcionalisan bovited a termeked, meg nem kell, hogy folyamatosan beta (vagyis teszteletlen) allapotban legyen.
> Mert soha nem lesz készen, mindig akad majd benne új elem. De
Tehat ugye mast jelent a beta, es mast a tovabbfejlesztes :). A legtobb szoftver nem egy kiadast el meg, de ettol a tovabbfejlestzes elott meg eljut a termek minosegig (non-beta)
> megússzuk az offline szoftverek gyenge pontjait: release, updade
> patch, major version, stb.
A release-t ne probald meg meguszni. Csak atelepitest tudod, meg persze gyorsabb lehet a ciklusok (kisebb valtoztatasokat tudsz kiadni - to release). A release az a pont, ahol van egy stabil, jol mukodo valtozatod.
Tündi2003 2007.09.13. 11:08:50
Én se akarok beleugatni, de ez a bétázás szerintem akkora hülyeség! (nem csak nálatok, hanem általában)
Ezen az alapon - mármint hogy állandóan javul meg fejlesztődik valami - én is béta vagyok, meg egy valamirevaló cég is az, ha nem kövesedik bele önmagába. A kaizen például maga a megtestesült béta! Folyamatos javítás, jobbítás!
De ezektől eltekintve engem, mint felhasználót NEM ÉRDEKEL egy félig kész szoftver. Mi lenne ha a boltban is talp nélküli cipőt árulnának, mint bétát? Sőt pre-pre-pre-pre bétát. :-)
Legyen a cipő kész. Aztán lehet rajta finomítani, - más anyag, jobban tartja a lábat, szebb a színe, dögösebb a fűzője az új változatnak - de már a legelső változatnak használhatónak kell lennie amikor piacra viszed.
/ráadásul szerintem az átlagjúzernek halványlila fogalma sincs róla, hogy mi a fene az a béta/
Ezen az alapon - mármint hogy állandóan javul meg fejlesztődik valami - én is béta vagyok, meg egy valamirevaló cég is az, ha nem kövesedik bele önmagába. A kaizen például maga a megtestesült béta! Folyamatos javítás, jobbítás!
De ezektől eltekintve engem, mint felhasználót NEM ÉRDEKEL egy félig kész szoftver. Mi lenne ha a boltban is talp nélküli cipőt árulnának, mint bétát? Sőt pre-pre-pre-pre bétát. :-)
Legyen a cipő kész. Aztán lehet rajta finomítani, - más anyag, jobban tartja a lábat, szebb a színe, dögösebb a fűzője az új változatnak - de már a legelső változatnak használhatónak kell lennie amikor piacra viszed.
/ráadásul szerintem az átlagjúzernek halványlila fogalma sincs róla, hogy mi a fene az a béta/
missparker 2007.09.13. 11:21:16
Tekintve, hogy atleta minden szavával egyetértek, főleg, hogy megszenvedtem, megtapasztaltam amiket leírt, és Tündinek is igaza van részben, én már egy apróságra felhívnám a figyelmet:
A célcsoport twodotzero meghatározása szerint ugye technikailag átlagos vagy az alatti tudású 10-25 éves emberek zenehallgatásra ráizgulva. Ezekkel bétázni??? Örüljünk, ha az mp3-lejátszót csatlakoztatni képes a pc-hez. Ráadásul a béta lényege, hogy építő jellegű kritikát adjon. SZVSZ a kritika itt annyi lesz, hogyhát nem működik. Ebből építsetek várat :)
Ezek alapján az Open beta és a Continuos beta nem túl jó 5let.
A célcsoport twodotzero meghatározása szerint ugye technikailag átlagos vagy az alatti tudású 10-25 éves emberek zenehallgatásra ráizgulva. Ezekkel bétázni??? Örüljünk, ha az mp3-lejátszót csatlakoztatni képes a pc-hez. Ráadásul a béta lényege, hogy építő jellegű kritikát adjon. SZVSZ a kritika itt annyi lesz, hogyhát nem működik. Ebből építsetek várat :)
Ezek alapján az Open beta és a Continuos beta nem túl jó 5let.
Marcell. 2007.09.13. 11:45:51
Pre-Pre-Beta??? Na ne... ez övön aluli volt. Építs egy már működő alkalmazást, azt tedd ki bétának, javítsatok mindent a visszajelzések alapján és 2 hónap múlva már ne lássuk a béta jelet. Continous béta? Uhh.
Twodotzero · http://webkettopontnulla.blog.hu/ 2007.09.13. 16:33:06
Nekem ez egy másik világnak tűnik, mint ahol eddig tettem-vettem. Ezt csak figyelem vagy két éve.
De majd meglátjuk.
Mindenesetre a webes fejlesztés, ha nem egy céges prospektus-oldalt akarsz gyártani, folyamatos fejlesztésből áll.
Ahogy nem igaz a release fogalom a valóságra, nem igaz a folyamatos beta sem. Valahol a kettő közt van az igazság. De a helyi szakzsargont illik átvenni. A Gmailt két éve használom. Nézzétek meg a logó jobb alsó szavát :)
A Kaizen valóban a megtestesült béta, csak nem értenék a felhasználók ha ezt a szót használnánk.
A zárt bétánál - pláne az elején - az igazi célcsoporttól eltérő felhasználók tesztelnek. Az életciklus különböző fázisában más-más típusú felhasználókat célzunk meg.
Gondoljátok el, az internet használói sem azok, mint akik elkezdték a netet használni húsz éve.
Aki itt ír és olvas, az jóval többet tud a netről, a szolgáltatásokról, a salesről, mint az az átlaguser, aki a tömeget alkotja majd. Az első felhasználók közületek kerülnek ki majd.
Aztán - remélhetőleg - tömegesedünk. De az ötletek mindig is a tech és zene geekektől jönnek majd.
De majd meglátjuk.
Mindenesetre a webes fejlesztés, ha nem egy céges prospektus-oldalt akarsz gyártani, folyamatos fejlesztésből áll.
Ahogy nem igaz a release fogalom a valóságra, nem igaz a folyamatos beta sem. Valahol a kettő közt van az igazság. De a helyi szakzsargont illik átvenni. A Gmailt két éve használom. Nézzétek meg a logó jobb alsó szavát :)
A Kaizen valóban a megtestesült béta, csak nem értenék a felhasználók ha ezt a szót használnánk.
A zárt bétánál - pláne az elején - az igazi célcsoporttól eltérő felhasználók tesztelnek. Az életciklus különböző fázisában más-más típusú felhasználókat célzunk meg.
Gondoljátok el, az internet használói sem azok, mint akik elkezdték a netet használni húsz éve.
Aki itt ír és olvas, az jóval többet tud a netről, a szolgáltatásokról, a salesről, mint az az átlaguser, aki a tömeget alkotja majd. Az első felhasználók közületek kerülnek ki majd.
Aztán - remélhetőleg - tömegesedünk. De az ötletek mindig is a tech és zene geekektől jönnek majd.
atleta · http://www.atleta.hu 2007.09.13. 22:06:07
2.0: Hat errol van szo, hogy marketingfaszsag a betazas. Jo, bosszanto, mert nem ezt jelenti, de mar azt is leszarja mindenki, hogy a hacker sem azt jelenti, amit a nep ert alatta. De azert a sajat marketing trukkjeinknek nem szep dolog bedolni :).
Hidd el nekunk, hogy a beta (akar kiirod, akar nem) azt jelenti, hogy nincs rendesen letesztelve a szoftver. Minosegi szoftvered (szolgaltatasod) csak akkor lesz, ha ciklikusan csinalod: terv, implementalas, javitas (teszt). Ezek persze visszahatnak egymasra, es nem terezunk manapsag tul sokat elore (az lenne a waterfall modell), de amig egy bizonyos szintre nem jutottunk el (kijavitva, lebetazva), addig nem pakolunk bele uj funkcionalitasokat. Mert kulonben tenyleg, es igazabol mindig beta marad (tele lesz rejtett hibakkal).
Attol, hogy tovabbfejleszted, hogy van rajta meg koncepcionalisan mit fejleszteni (plusz funkciok) attol egy kitesztelt szoftver nem beta (tolem hivhatod ugy, de a gondolkodasnak akkor is illik ilyennek lennie mogotte). A beta az egy minoseget jelol. Mondjuk, hogy masodosztalyu aru :). Ha egyszer az a trendy, akkor kirakja a pocsetet az ember, de nem akarja, hogy _tenyleg_ az legyen.
Ha nagyon kiralyul akarod csinalni, akkor miutan elindultal elesben, a fejleszteseket - amit lehet - egy beta/'preview' site-on teszteled a felhasznalok egy kis (lelkes, elszant, es nagyon hasznos!) csoportjaval. Ettol ok elitnek erzik magukat, es segitenek, te nem bosszantod a 300,000 useredet felesleges bugokkal (vagy rosszul kitalalt dolgokkal). Raadasul a szolgaltatas pont olyannak tunik (anelkul, hogy tul sokat lehetne tudni rola :) ), ami eleg jol szetcsatolhato, tehat bizonyos uzleti logikai valtozasokat is tudsz ugy tesztelni a beta juzereiddel, hogy azok mas szoftver verziot hasznalnak.
A release-t pedig akkor is igy hivjak, ha nem kuldod szet CD-n a vilag minden sarkaba. Ez egy szoftveres fogalom, annyira, hogy egyes verziokezelokben (pl. CVS) igy neven is van nevezve. erre egyszeruen szukseg van a fejleszteshez, hogy a kododban legyenek olyan stabli pontok, ahol egyszerre minden mindig jo. Ezekhez neha kesobb vissza kell nyulkalni. A folyamatos maszlagbol nem lesz semmi. Megegyszer: ettol meg lehet - sot _elonyos_ - kis lepesekben hozzaadogatni az uj funkcionalitasokat. (A ma divatos agile metodologiak mind ezt javasoljak.) Csak az egyes ciklusok kozt kell lennie egy hatarozott stabilan jo allapotnak. Ez a release, ez mehet ki elesbe.
De ez csak egy tanacs, es meg elegge odebb van nektek. Majd olvasd vissza, ha mar lesz 100,000 juzeretek :)
Hidd el nekunk, hogy a beta (akar kiirod, akar nem) azt jelenti, hogy nincs rendesen letesztelve a szoftver. Minosegi szoftvered (szolgaltatasod) csak akkor lesz, ha ciklikusan csinalod: terv, implementalas, javitas (teszt). Ezek persze visszahatnak egymasra, es nem terezunk manapsag tul sokat elore (az lenne a waterfall modell), de amig egy bizonyos szintre nem jutottunk el (kijavitva, lebetazva), addig nem pakolunk bele uj funkcionalitasokat. Mert kulonben tenyleg, es igazabol mindig beta marad (tele lesz rejtett hibakkal).
Attol, hogy tovabbfejleszted, hogy van rajta meg koncepcionalisan mit fejleszteni (plusz funkciok) attol egy kitesztelt szoftver nem beta (tolem hivhatod ugy, de a gondolkodasnak akkor is illik ilyennek lennie mogotte). A beta az egy minoseget jelol. Mondjuk, hogy masodosztalyu aru :). Ha egyszer az a trendy, akkor kirakja a pocsetet az ember, de nem akarja, hogy _tenyleg_ az legyen.
Ha nagyon kiralyul akarod csinalni, akkor miutan elindultal elesben, a fejleszteseket - amit lehet - egy beta/'preview' site-on teszteled a felhasznalok egy kis (lelkes, elszant, es nagyon hasznos!) csoportjaval. Ettol ok elitnek erzik magukat, es segitenek, te nem bosszantod a 300,000 useredet felesleges bugokkal (vagy rosszul kitalalt dolgokkal). Raadasul a szolgaltatas pont olyannak tunik (anelkul, hogy tul sokat lehetne tudni rola :) ), ami eleg jol szetcsatolhato, tehat bizonyos uzleti logikai valtozasokat is tudsz ugy tesztelni a beta juzereiddel, hogy azok mas szoftver verziot hasznalnak.
A release-t pedig akkor is igy hivjak, ha nem kuldod szet CD-n a vilag minden sarkaba. Ez egy szoftveres fogalom, annyira, hogy egyes verziokezelokben (pl. CVS) igy neven is van nevezve. erre egyszeruen szukseg van a fejleszteshez, hogy a kododban legyenek olyan stabli pontok, ahol egyszerre minden mindig jo. Ezekhez neha kesobb vissza kell nyulkalni. A folyamatos maszlagbol nem lesz semmi. Megegyszer: ettol meg lehet - sot _elonyos_ - kis lepesekben hozzaadogatni az uj funkcionalitasokat. (A ma divatos agile metodologiak mind ezt javasoljak.) Csak az egyes ciklusok kozt kell lennie egy hatarozott stabilan jo allapotnak. Ez a release, ez mehet ki elesbe.
De ez csak egy tanacs, es meg elegge odebb van nektek. Majd olvasd vissza, ha mar lesz 100,000 juzeretek :)
missparker 2007.09.13. 22:23:19
A Kaizen nem béta! Sok-sok különbség van a két fogalom között, ne hozzuk a termeléstervezést össze a szoftverfejlesztéssel, mert nem lesz jó.
1. A Kaizen egy már működő és bevált _folyamat_ _jobbításáról_ szól, a béta pedig egy új _szoftvertermék _bevezetéséről_.
2. A Kaizen első pontja a gyártási folyamat szűkkeresztmetszetét keresi, ebben a pontban hoz létre egy pici változtatást. Ha jó az irány, akkor folytatható a változtatás, ha nem jó, akkor visszalépés a kiinduló állapothoz (bétában nincs hová visszalépni, ott csak előre van). Nincs "jajistenem, nem jó, írjuk újra az egészet", hanem "hát jó, akkor csináljuk úgy, ahogy ezelőtt" van.
3. A Kaizen a gyártási folyamatból indul ki, nem a termékről (csak visszahat rá). A béta a termékből indul ki.
SZVSZ a termeléstervezés módszertanát nem kéne a szoftverfejlesztési folyamatba átemelni.
missp.mérgeslogisztikus.hu
1. A Kaizen egy már működő és bevált _folyamat_ _jobbításáról_ szól, a béta pedig egy új _szoftvertermék _bevezetéséről_.
2. A Kaizen első pontja a gyártási folyamat szűkkeresztmetszetét keresi, ebben a pontban hoz létre egy pici változtatást. Ha jó az irány, akkor folytatható a változtatás, ha nem jó, akkor visszalépés a kiinduló állapothoz (bétában nincs hová visszalépni, ott csak előre van). Nincs "jajistenem, nem jó, írjuk újra az egészet", hanem "hát jó, akkor csináljuk úgy, ahogy ezelőtt" van.
3. A Kaizen a gyártási folyamatból indul ki, nem a termékről (csak visszahat rá). A béta a termékből indul ki.
SZVSZ a termeléstervezés módszertanát nem kéne a szoftverfejlesztési folyamatba átemelni.
missp.mérgeslogisztikus.hu
meroving 2007.09.13. 23:17:38
a betazas egy divat. en szerintem nem tul jo, ami a "web2"-vel jott el.
ettol nem lesz jobb v roszabb 1 szolgaltatas, hogy a fejlecben odaverunk egy "trendi, shiny" web2.0 style csillagon 1 beta feliratot.
akinek van fogalma arrol, hogy ez mit jelent (userek 3-5%-a) az eleg intelligens ahhoz h hasznalja akkor is, ha jo, de nem szereti a betazast.
az iwiwen rongyolo tomegeknek meg oly mind1.
mivel igy gondolkozom nalam a beta annyit tesz, hogy fejlesztem, aztan amikor kesz (de meg fejlodik majd vmikor) akkor ez lekerul...
sztem ez csak divat most, a designos kiirasok meg csak design elemek
ettol nem lesz jobb v roszabb 1 szolgaltatas, hogy a fejlecben odaverunk egy "trendi, shiny" web2.0 style csillagon 1 beta feliratot.
akinek van fogalma arrol, hogy ez mit jelent (userek 3-5%-a) az eleg intelligens ahhoz h hasznalja akkor is, ha jo, de nem szereti a betazast.
az iwiwen rongyolo tomegeknek meg oly mind1.
mivel igy gondolkozom nalam a beta annyit tesz, hogy fejlesztem, aztan amikor kesz (de meg fejlodik majd vmikor) akkor ez lekerul...
sztem ez csak divat most, a designos kiirasok meg csak design elemek
meroving 2007.09.13. 23:20:56
Hm...
Nem vette be a hsz-em. Furcsa.
Mind1. A betazas divat. Mindenki dontse el maga koveti-e. Azok akik itt blogolnak azok eljutnak odaaig, hogy ertsek a divat beta meg a beta kozotti kulonbseget. A potencialis felhasznalok fennmarado 98%-anak meg oly mind1, nem erik fel esszel.
Nem vette be a hsz-em. Furcsa.
Mind1. A betazas divat. Mindenki dontse el maga koveti-e. Azok akik itt blogolnak azok eljutnak odaaig, hogy ertsek a divat beta meg a beta kozotti kulonbseget. A potencialis felhasznalok fennmarado 98%-anak meg oly mind1, nem erik fel esszel.
Twodotzero · http://webkettopontnulla.blog.hu/ 2007.09.14. 00:31:00
atleta:
nagyon egyetértek, a megnevezéseim marketingcélokat szolgálnak, van a fejlesztésben ciklikusság, nem akarunk minden kósza ötletet beletenni a szoftverbe, mert az halálhoz vezet.
Ezt azért használjuk: svnrepository.com/
misspark:
1szerű ember vagyok, megkövetem a logisztika királynőjét :)
nem mélyedtem el a kaizen rejtelmeiben oly mértékben, hogy érdemben visszavághassak.
meroving:
a beta azért átüt filozófiájában, mondjuk egy-egy statikus sitehez hasonlítva, de természetesen lesznek lezárások, releasek, stb.
átjött a hozzáaszólásod, csak kicsit lassú volt a blog...
Ne szidjuk az iwiwen rongyoló tömegeket, mert a mifajtánk nemhogy nem kattint reklámra, de igyekszik ki is irtani, az iwiw és remélhetőleg a mi sitenk felhasználói meg 2,5% CTR-rel klikkelnek mindenre.
Szeretjük őket, nekik csináljuk a sitet. De ti kaptok free extra tárhelyet...
nagyon egyetértek, a megnevezéseim marketingcélokat szolgálnak, van a fejlesztésben ciklikusság, nem akarunk minden kósza ötletet beletenni a szoftverbe, mert az halálhoz vezet.
Ezt azért használjuk: svnrepository.com/
misspark:
1szerű ember vagyok, megkövetem a logisztika királynőjét :)
nem mélyedtem el a kaizen rejtelmeiben oly mértékben, hogy érdemben visszavághassak.
meroving:
a beta azért átüt filozófiájában, mondjuk egy-egy statikus sitehez hasonlítva, de természetesen lesznek lezárások, releasek, stb.
átjött a hozzáaszólásod, csak kicsit lassú volt a blog...
Ne szidjuk az iwiwen rongyoló tömegeket, mert a mifajtánk nemhogy nem kattint reklámra, de igyekszik ki is irtani, az iwiw és remélhetőleg a mi sitenk felhasználói meg 2,5% CTR-rel klikkelnek mindenre.
Szeretjük őket, nekik csináljuk a sitet. De ti kaptok free extra tárhelyet...
Tündi2003 2007.09.14. 10:34:55
Missparker:
A kaizen és a béta közti hasonlóságot filozófikusan értettem. :) Oda akaram kilyukadni vele, hogy a béta és a kaizen IS a folyamatos fejlesztésről szól, mindegy, hogy folyamatot fejlesztesz, vagy egy konkrét terméket. A lényeg a fejlesztésen van, azon, hogy sosincs "kész" a dolog, mert folyton lehet újítani, jobbá tenni, kiegészíteni, sőt akár elejétől újragondolni, aztán megint fejleszteni stb. Így már érthetőbb? És ne legyél mérgeslogisztikus! :)
A kaizen és a béta közti hasonlóságot filozófikusan értettem. :) Oda akaram kilyukadni vele, hogy a béta és a kaizen IS a folyamatos fejlesztésről szól, mindegy, hogy folyamatot fejlesztesz, vagy egy konkrét terméket. A lényeg a fejlesztésen van, azon, hogy sosincs "kész" a dolog, mert folyton lehet újítani, jobbá tenni, kiegészíteni, sőt akár elejétől újragondolni, aztán megint fejleszteni stb. Így már érthetőbb? És ne legyél mérgeslogisztikus! :)
missparker 2007.09.14. 11:13:51
Tündi, ne izélj, hogy a klasszikus kiszólásommal éljek :)
A folyamatos bétázás kifogásolták többen, erre jött ez a post. A kaizent te hoztad fel, amiért szívesen tomboltam volna egy kört, de utána jött a bloggazda, és ő is. Innen már muszáj volt a szakmailag beleszólni picit :)
Látni kell, hogy a szoftverfejlesztésnek is van néhány módszertana, amiktől - ha hozzáértők úgy látják - érdemes eltérni, ha a web2 filozófiája ezt indokolja. Marketingcélok miatt nem érdemes, de ez már az én harcom lesz :)
De abban a pillanatban, hogy egy szakmailag távoleső terület módszertanához nyúlunk, már mindkét szakma becsülete lehet a tét. A kaizen jó, de ide természeténél fogva nem lesz jó.
Kicsit olyan lenne, mintha kalapáccsal akarnám feltörni a tojást a rántottához. Mindenki tudja, hogy a tojás fel lesz törve, de hogy rántotta lesz-e belőle, arra nem sokan fogadnának :))
A folyamatos bétázás kifogásolták többen, erre jött ez a post. A kaizent te hoztad fel, amiért szívesen tomboltam volna egy kört, de utána jött a bloggazda, és ő is. Innen már muszáj volt a szakmailag beleszólni picit :)
Látni kell, hogy a szoftverfejlesztésnek is van néhány módszertana, amiktől - ha hozzáértők úgy látják - érdemes eltérni, ha a web2 filozófiája ezt indokolja. Marketingcélok miatt nem érdemes, de ez már az én harcom lesz :)
De abban a pillanatban, hogy egy szakmailag távoleső terület módszertanához nyúlunk, már mindkét szakma becsülete lehet a tét. A kaizen jó, de ide természeténél fogva nem lesz jó.
Kicsit olyan lenne, mintha kalapáccsal akarnám feltörni a tojást a rántottához. Mindenki tudja, hogy a tojás fel lesz törve, de hogy rántotta lesz-e belőle, arra nem sokan fogadnának :))
atleta · http://www.atleta.hu 2007.09.14. 21:25:08
Sracok, Tundi, nem! :)
A beta nem a folyamatos fejlesztesrol szol. A marketing kommunikaciot engedjuk el egy kicsit, mert egyszerubb ugy beszelni, hogy egy dolognak egy jelentese van. Aztan mindentol fuggetlenul lehet barmit barhogy hivni a vegen.
A beta az a szoftver fejlesztesi ciklusanak az egyik lepcsofoka. A szeles koru felhasznaloi teszteles. Hogy a szeles kor mit jelent, azt mindenki maga donti el. Ha 'publikus' az nem biztos, hogy jo, mert akkor az egesz felhasznaloi taboron kiserletezel. Jatekprogramoknal pl. szokott az lenni, hogy a beta valtozatot ingye' leszedheted, aztan majd a veglegest veheted meg az uzletben. Az elszant juzerek le is huzzak, de az nem az osszes felhasznalo, hanem pont a leghasznosabb reszuk.
A beta tehat egy _minosegjelzo_ is egyben. Azt jelenti, hogy tudjuk, hogy vannak meg benne hibak. Nem funkcionalitas beli hianyossagok, hanem hibak. Lefagy, elb.ssza az adataidat, stb.
Namost a sw fejlesztes az ciklusokban tortenik jobb helyeken. Nekiallunk, csinaljuk (ezt a reszt nem reszleteznem), aztan a vegen, amikor mar ugy gondoljuk, hogy elkeszultunk, akkor jon a vegen a polirozas, az addig meg nem talalt hibak megkeresese. (Persze jo helyen mar boven ez elott is van teszteles, unit teszt, integracios teszt, stb., ez visszahat a fejlesztesre, az meg a tervezesre, sot a juzer sem csak a vegallapotot latja, mert ha a vegen derul ki, hogy nagyon nem tetszik neki valami, akkor megszivtad.) De a termek veglegesitese soran ott van meg a beta teszt, ahol mar a funkcionalitasok nem valtoznak. Lemegy, kijavitasz eleg sok hibat, es akkor azt mondod, hogy kesz vagy ezzel a verzioval. Release (kirakod a publikus site-ra, ha webes szolgaltatas). Aztan/kozben elkezded az uj ciklust, ujra tervezel, stb. Mar csak azert is, mert ha sokmindent valtoztatsz egyszerre egy szoftverben (az egyik reszben mondjuk beta teszttel hibat keresel, a masikhoz meg uj funkcionalitasokat adsz hozza), akkor nem feltetlenul lesz egyszeru megtalalni, hogy egy-egy rafkosabb hibat melyik valtoztatas is okozott.
Plusz ugye ott van, amit a verziokezelesrol is irtam - kellenek idonkent stabil, es kiprobaltan jol mukodo valtozatok, ahova esetleg kesobb vissza lehet nyulni. Tudjuk, hogy 2007.09.14-ei valtozat (persze nem datummal jeloljuk, de ez mindegy) stabilnak, jonak tekintehto. Ez 2010-ben meg fontos lehet :).
Es ettol fuggetlenul hivhatod betanak, ami nem beta, mert trendyn hangzik, de ez egy masik kerdes.
A beta nem a folyamatos fejlesztesrol szol. A marketing kommunikaciot engedjuk el egy kicsit, mert egyszerubb ugy beszelni, hogy egy dolognak egy jelentese van. Aztan mindentol fuggetlenul lehet barmit barhogy hivni a vegen.
A beta az a szoftver fejlesztesi ciklusanak az egyik lepcsofoka. A szeles koru felhasznaloi teszteles. Hogy a szeles kor mit jelent, azt mindenki maga donti el. Ha 'publikus' az nem biztos, hogy jo, mert akkor az egesz felhasznaloi taboron kiserletezel. Jatekprogramoknal pl. szokott az lenni, hogy a beta valtozatot ingye' leszedheted, aztan majd a veglegest veheted meg az uzletben. Az elszant juzerek le is huzzak, de az nem az osszes felhasznalo, hanem pont a leghasznosabb reszuk.
A beta tehat egy _minosegjelzo_ is egyben. Azt jelenti, hogy tudjuk, hogy vannak meg benne hibak. Nem funkcionalitas beli hianyossagok, hanem hibak. Lefagy, elb.ssza az adataidat, stb.
Namost a sw fejlesztes az ciklusokban tortenik jobb helyeken. Nekiallunk, csinaljuk (ezt a reszt nem reszleteznem), aztan a vegen, amikor mar ugy gondoljuk, hogy elkeszultunk, akkor jon a vegen a polirozas, az addig meg nem talalt hibak megkeresese. (Persze jo helyen mar boven ez elott is van teszteles, unit teszt, integracios teszt, stb., ez visszahat a fejlesztesre, az meg a tervezesre, sot a juzer sem csak a vegallapotot latja, mert ha a vegen derul ki, hogy nagyon nem tetszik neki valami, akkor megszivtad.) De a termek veglegesitese soran ott van meg a beta teszt, ahol mar a funkcionalitasok nem valtoznak. Lemegy, kijavitasz eleg sok hibat, es akkor azt mondod, hogy kesz vagy ezzel a verzioval. Release (kirakod a publikus site-ra, ha webes szolgaltatas). Aztan/kozben elkezded az uj ciklust, ujra tervezel, stb. Mar csak azert is, mert ha sokmindent valtoztatsz egyszerre egy szoftverben (az egyik reszben mondjuk beta teszttel hibat keresel, a masikhoz meg uj funkcionalitasokat adsz hozza), akkor nem feltetlenul lesz egyszeru megtalalni, hogy egy-egy rafkosabb hibat melyik valtoztatas is okozott.
Plusz ugye ott van, amit a verziokezelesrol is irtam - kellenek idonkent stabil, es kiprobaltan jol mukodo valtozatok, ahova esetleg kesobb vissza lehet nyulni. Tudjuk, hogy 2007.09.14-ei valtozat (persze nem datummal jeloljuk, de ez mindegy) stabilnak, jonak tekintehto. Ez 2010-ben meg fontos lehet :).
Es ettol fuggetlenul hivhatod betanak, ami nem beta, mert trendyn hangzik, de ez egy masik kerdes.
Tündi2003 2007.09.17. 10:11:51
"...A beta nem a folyamatos fejlesztesrol szol. A marketing kommunikaciot engedjuk el egy kicsit, mert egyszerubb ugy beszelni, hogy egy dolognak egy jelentese van. Aztan mindentol fuggetlenul lehet barmit barhogy hivni a vegen.
A beta az a szoftver fejlesztesi ciklusanak az egyik lepcsofoka. A szeles koru felhasznaloi teszteles...."
Értem, és eddig is értettem. Nem is ezzel van bajom, hiszen a szoftvert tesztelni kell.
Azzal van bajom, hogy _még nincs mit tesztelni_ de már reklámozzátok. És mint ezt korábban megbeszéltük, az általatok megcélzott rétegnek valószínűleg fogalma sincs, mi a halál az a béta, hogy a béta-előzetesről ne is beszéljünk. És _nem is érdekli_
Nekem tehát továbbra is a _sorrenddel_ van bajom. Nincs még se szoftver, se rendszer, se semmi, de már ezerrel megy a "marketingkommunikáció".
Emlékszik valaki a DJuice bevezető reklámokra a dzsungellel? Egy ország találgatta, hogy mi a fene ez, mire kiderült, hogy a Pannonnak egy újabb szolgáltatása. De ugye nem gondolja senki, hogy a Pannon kidobta a reklámot a TV-re anélkül, hogy készen lett volna maga a termék? Ugye biztos nem a reklám futási ideje alatt töprengtek azon, hogy izé, mi is legyen ez a DJuice, hogyan is legyen ez a DJuice?
A beta az a szoftver fejlesztesi ciklusanak az egyik lepcsofoka. A szeles koru felhasznaloi teszteles...."
Értem, és eddig is értettem. Nem is ezzel van bajom, hiszen a szoftvert tesztelni kell.
Azzal van bajom, hogy _még nincs mit tesztelni_ de már reklámozzátok. És mint ezt korábban megbeszéltük, az általatok megcélzott rétegnek valószínűleg fogalma sincs, mi a halál az a béta, hogy a béta-előzetesről ne is beszéljünk. És _nem is érdekli_
Nekem tehát továbbra is a _sorrenddel_ van bajom. Nincs még se szoftver, se rendszer, se semmi, de már ezerrel megy a "marketingkommunikáció".
Emlékszik valaki a DJuice bevezető reklámokra a dzsungellel? Egy ország találgatta, hogy mi a fene ez, mire kiderült, hogy a Pannonnak egy újabb szolgáltatása. De ugye nem gondolja senki, hogy a Pannon kidobta a reklámot a TV-re anélkül, hogy készen lett volna maga a termék? Ugye biztos nem a reklám futási ideje alatt töprengtek azon, hogy izé, mi is legyen ez a DJuice, hogyan is legyen ez a DJuice?
Marcell. 2007.09.19. 12:39:18
Én nem látom a kommenteket itt a blogon! Jobb oldalt kiírja a "Friss topikok"-nál a hozzászólások elejét, de itt már nem írja ki őket. Mit állítottak át rajta? (kiváncsi vagyok, magamat látni fogom-e)
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.09.19. 13:57:24
Tundi:
>> A beta az a szoftver fejlesztesi ciklusanak az egyik lepcsofoka. A
>> szeles koru felhasznaloi teszteles...."
> Értem, és eddig is értettem
Hat ezt mondjuk a korabbi hsz-edben jol titkoltad (no offence ;) ):
"Oda akaram kilyukadni vele, hogy a béta és a kaizen IS a folyamatos fejlesztésről szól,"
En meg pont azt magyarazom, hogy _nem_ a folyamatos fejlesztest jelenti az elmult 20-30 evben.
> Azzal van bajom, hogy _még nincs mit tesztelni_ de már reklámozzátok.
Marmint, hogy ok. Nekem semmi kozom hozzajuk, csak neha itt utom el az idot. :)
>> A beta az a szoftver fejlesztesi ciklusanak az egyik lepcsofoka. A
>> szeles koru felhasznaloi teszteles...."
> Értem, és eddig is értettem
Hat ezt mondjuk a korabbi hsz-edben jol titkoltad (no offence ;) ):
"Oda akaram kilyukadni vele, hogy a béta és a kaizen IS a folyamatos fejlesztésről szól,"
En meg pont azt magyarazom, hogy _nem_ a folyamatos fejlesztest jelenti az elmult 20-30 evben.
> Azzal van bajom, hogy _még nincs mit tesztelni_ de már reklámozzátok.
Marmint, hogy ok. Nekem semmi kozom hozzajuk, csak neha itt utom el az idot. :)
missparker 2007.09.19. 14:21:57
A kommenteket sajna én sem látom rendesen, a blog.hu hibája. Faragják az IndaPass-t, hogy sajnos vagy szerencsére ezt most nem tudom eldönteni :)
Tündi2003 2007.09.21. 12:03:31
"...Oda akaram kilyukadni vele, hogy a béta és a kaizen IS a folyamatos fejlesztésről szól,
En meg pont azt magyarazom, hogy _nem_ a folyamatos fejlesztest jelenti az elmult 20-30 evben. ..."
Melyik nem? A béta vagy a kaizen? :-)
most már tényleg kezdek belezavarodni. :-)))
En meg pont azt magyarazom, hogy _nem_ a folyamatos fejlesztest jelenti az elmult 20-30 evben. ..."
Melyik nem? A béta vagy a kaizen? :-)
most már tényleg kezdek belezavarodni. :-)))
atleta · http://www.atleta.hu 2007.09.21. 23:22:06
> Melyik nem? A béta vagy a kaizen? :-)
A beta. A kaizenrol nem tudok semmit, mert csak az elso 3 sort olvastam el a wikipedia oldalon ;). (De az is inkabb minosegjavitasnak tunik, es nem termekfejlesztesnek.)
A beta. A kaizenrol nem tudok semmit, mert csak az elso 3 sort olvastam el a wikipedia oldalon ;). (De az is inkabb minosegjavitasnak tunik, es nem termekfejlesztesnek.)
Twodotzero · http://webkettopontnulla.blog.hu/ 2007.09.24. 22:23:04
Kicsi tiszta víz a zavaros pohárba:
A béta amiről írtam az marketingbéta. Vannak verzióink, amiket az svnrepository tárol, és szinkronizál az amazonnal a tesztelés után, automatikusan.
A béta abban az értelemben béta, hogy egyelőre saját kútfejből, később felhasználói visszajelzés, látogatottságelemzés +saját zsenialitás felhasználásával találjuk ki az új vagy javítandó funkciókat, így soha nem lesz "kész" oldal, időnként lesz valami apróbb javulás, vagy a szolgáltatásokban, vagy a működésben.
A béta amiről írtam az marketingbéta. Vannak verzióink, amiket az svnrepository tárol, és szinkronizál az amazonnal a tesztelés után, automatikusan.
A béta abban az értelemben béta, hogy egyelőre saját kútfejből, később felhasználói visszajelzés, látogatottságelemzés +saját zsenialitás felhasználásával találjuk ki az új vagy javítandó funkciókat, így soha nem lesz "kész" oldal, időnként lesz valami apróbb javulás, vagy a szolgáltatásokban, vagy a működésben.
atleta.hu · http://www.atleta.hu 2007.09.24. 23:17:38
> Vannak verzióink, amiket az svnrepository tárol, és szinkronizál az
> amazonnal a tesztelés után, automatikusan.
Na, ez jol hangzik - errol irjatok postot! :) Gondolom nem minden apro kis valtoztatast szinkronizaltok fel.
> amazonnal a tesztelés után, automatikusan.
Na, ez jol hangzik - errol irjatok postot! :) Gondolom nem minden apro kis valtoztatast szinkronizaltok fel.